VO2max test

VO2max test


Test din VO2max og syregrænse på watt-cykel eller løbebånd



Om VO2max test


En VO2max test fastlægger dit niveau og giver dig en viden om hvilke strategier, herunder typer af træning og restitution, du bør anvende for at forbedre din udholdenhed og power. Testen giver også et indblik i din generelle sundhed. Derfor er en VO2max test et nyttigt redskab for både den inaktive, mindre trænede person og den særligt aktive person, hvis træningsvolumen ligger over gennemsnittet.


Under en VO2max test måles din VO2max (kondital) og syregrænse (kendt som anaerob tærskel), to af de tre vigtigste fysiske faktorer for din udholdenhed. Ud fra testen beregnes dine træningszoner udtrykt i watt (cykel), km/t og pace (løb) samt puls og % af makspuls. Zonerne kan efter behov anvendes i din træning.


VO2max test på cykel eller løbebånd

Vi tester i øjeblikket kun ude af huset. Vi medbringer det nødvendige udstyr (VO2 system, maske, iltmåler, mv.) samt evt. watt-cykel, hvis du eller dit firma/forening ikke ønsker at benytte eget udstyr, så som løbebånd, cykel eller romaskine.

Testen varer 60 til 90 minutter.


Triatlon test

En triatlon test består af en submaks test på cykel, efterfulgt af en makstest på løbebånd. Du får derfor målt din syregrænse og bestemt dine træningszoner for både cykling og løb. Derudover måles din VO2max direkte for løb, mens den for cykling bestemmes ud fra sammenhængen mellem din iltoptagelse og puls.


Vi tester i øjeblikket kun ude af huset. Vi medbringer det nødvendige udstyr (VO2 system, maske, iltmåler, mv.). Vi tester hos private, firmaer og foreninger med egen motionscykel og løbebånd.

Testen varer 90 til 120 minutter.


Flere vælger at blive testet uden blodprøver. I dette tilfælde bestemmes din syregrænse ud fra målinger af iltoptagelse og ventilation.



En VO2max test inkluderer:


  • Måling af VO2max (maksimal iltoptagelse)
  • Måling af syregrænse (med eller uden blodprøver fra fingerspids)
  • Maksimal aerob hastighed
  • Watt (cykel), km/t + pace (løb) samt puls ved syregrænse
  • Din maksimale puls
  • Beregning af personlige træningszoner (watt, km/t, pace, puls, %makspuls)
  • Vurdering af resultater

Vejledning om træning, restitution og forberedelse til konkurrence/kamp (f.eks. løb og fodbold) er ikke inkluderet i testen. Hvis særlig vejledning om dette ønskes, skriv da en email til os.


Testens opbygning


VO2max test

  • Opvarmning 5-10 min
  • Belastning øges hvert 4. minut indtil udmattelse
  • 1 min pause mellem intervaller. Her noteres watt/hastighed og puls og laktat måles via blodprøve fra fingerspids.
  • Efter en pause genoptages testen ved sidste belastning og den øges hvert minut til ny udmattelse (verificering af VO2max).


Triatlon test

  • Opvarmning 5-10 min på cykel
  • Belastning øges hvert 4. minut indtil 85% af max-puls.
  • 1 min pause mellem intervaller. Her noteres watt/hastighed og puls og laktat måles via blodprøve fra fingerspids.
  • Efter 10-15 min pause gentages testprotokollen på løbebånd, men testen fortsættes indtil udmattelse.


Laktatmålingerne bruges til at bestemme din syregrænse, som angiver overgangen til en markant større anaerob (iltuafhængig) energiomsætning. Din syregrænse definerer derfor den øvre hastighed (i watt eller km/t), som du kan fastholde i lang tid (f.eks. på en 10-km eller marathon).

Kontakt

Booking og mere info

Send os en email, hvis du ønsker at høre mere om vores VO2max test, okklusion træning og vejledning, eller har ønske om at booke en tid.

Copyright © Elite Testlab 2019

Elite Testlab bruger cookies for bedre at forstå vores brugere og for at forbedre din oplevelse. Ved fortsat brug af vores hjemmeside accepterer du brugen af cookies.

OK